Ταινίες Οκτωβρίου: Μυστήριο, Συγκίνηση & Ανθρώπινες Σχέσεις

Ο φετινός Οκτώβρης με βρίσκει σ’ εσωστρεφή διάθεση. Θέλω να βλέπω ρεαλιστικές ταινίες, οι οποίες κάτι έχουν να μου πουν, πέρα από το να μου δείξουν. Βλέπετε σε περιόδους πολλών υποχρεώσεων και πλήρους πνευματικής διέγερσης νιώθω πως χρειάζομαι “υλικό” για να ξεχαστώ, να πάρω το μυαλό μου αλλού, σε διαφορετικές καταστάσεις και σε ζωές άλλων ανθρώπων. Ελπίζω μ’ αυτές τις ταινίες να έχετε κι εσείς το ίδιο αποτέλεσμα – εάν κι εφόσον το επιθυμείτε βεβαίως!

Σας εύχομαι έναν όμορφο Οκτώβρη, γεμάτο με ουσιαστικές ημέρες και όσο το δυνατόν περισσότερη καλοκαιρία! Ο ήλιος που βλέπω έξω απ’ το παράθυρο μου με κάνει να ελπίζω!

1. My cousin Rachel

photo by The Independent

Πόσο πολύ ανυπομονούσα να δω αυτή την ταινία δεν λέγεται! Έχοντας δει μόνο 2-3 trailers είχα φτάσει στο σημείο να μη μπορώ να περιμένω άλλο. Ήθελα να βουτήξω σ’ αυτό το κλίμα μυστηρίου, αγωνίας κι ερωτισμού που υπόσχεται η ταινία. Τελικά αφού την είδα συνειδητοποίησα πως είτε οι προσδοκίες μου ήταν υπέρ του δέοντος μεγάλες, είτε η ταινία δεν μπόρεσε να κάνει αυτό που φαινόταν να υπόσχεται πως μπορεί να κάνει. Παρ’ όλα αυτά την προτείνω για συγκεκριμένους λόγους.

Νομίζω το μεγάλο πρόβλημα της ταινίας ήταν το επιφανειακό σενάριο της το οποίο δεν άφησε τους χαρακτήρες να εξελιχθούν σωστά, να φανούν αληθινοί και πιστευτοί. Η ιστορία βασίζεται σε λογοτεχνικό βιβλίο το οποίο δεν έχω διαβάσει κι έτσι δεν ξέρω ούτε κατά πόσο είχαμε μια καλή κινηματογραφική μεταφορά του, καθώς επίσης κι αν το ίδιο το βιβλίο άξιζε τον κόπο να διαβαστεί. Οπότε θα μιλήσω αποκλειστικά και μόνο για το σενάριο που είδα σκηνοθετημένο: Μου φάνηκε λίγο, κάπως πρόχειρο, εύκολο μ’ έναν κακότεχνο τρόπο. Ενώ η φωτογραφία και η σκηνοθεσία ήταν αξιοπρεπείς η όλη ιστορία εξελίχτηκε άγαρμπα κι ενώ μπορούσε η υπόθεση να εξελιχθεί μ’ έναν πολύ πιο έξυπνο τρόπο, εντούτοις η αφήγηση παρέμεινε απλοϊκή κι αμήχανη. Αυτό που θ’ αναγνωρίσω είναι το ανατρεπτικό φινάλε και το πέπλο μυστηρίου κι έντονης αμφιβολίας που παρέμεινε ως το τέλος.

Στα απολύτως θετικά θα βάλω τις ερμηνείες των ηθοποιών καθώς παρά τις προβληματικές ατάκες που είχαν να πουν, έδωσαν τον καλύτερο τους εαυτό και υπηρέτησαν τους ρόλους τους μ’ ευσυνειδησία κι αξιοπρέπεια.

2. Moonlight

Ο Chiron είναι ένα μικρό αγόρι που μεγαλώνει σε μια φτωχογειτονιά της Φλόριντα όπου κυριαρχούν η εγκληματικότητα και τα ναρκωτικά. Ουσιαστικά μεγαλώνει μόνος του βασιζόμενος στην καλοσύνη των ξένων αφού η μητέρα του δεν δείχνει ικανή να τον φροντίσει εξαιτίας των κακών προσωπικών επιλογών της, ενώ πατέρας δεν υπάρχει. Αργά και σταθερά, βασιζόμενος στη σχέση του με τους προστάτες του αλλά και στη φιλία του μ’ ένα συνομήλικο συμμαθητή του, θ’ αρχίσει να διαμορφώνει τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του. Από μικρό και φοβισμένο παιδάκι θα μετατραπεί σ’ έναν δυνατό, ανεξάρτητο άντρα. Όμως ποτέ δε θα μπορέσει να ξεχάσει όσα τον πλήγωσαν, όσους τον βοήθησαν κι αυτόν που τον άγγιξε πρώτη φορά ερωτικά. Τα χρόνια θα περάσουν και ο Chiron θα κληθεί να κλείσει τους ανοιχτούς κύκλους της ζωής του.

Μια όμορφη, ποιητική θα έλεγα ταινία, βασισμένη σε γνωστό θεατρικό έργο. Όλη η καλοσύνη και η ασχήμια της ζωής και των ανθρώπων περνάνε μπροστά απ’ την οθόνη. Ο πρωταγωνιστής μας είναι ένας μαχητής της ζωής, μια διαρκής έμπνευση. Δεν τα παρατάει ποτέ, έχει καλή μνήμη, ξέρει να περιμένει και στο τέλος ξέρει να διεκδικεί αυτό που θέλει. Όλοι κάποια στιγμή πρέπει να γίνουμε ευτυχισμένοι.

3. Still Alice

Photo by The Bel Air Argus

Η Alice είναι μια επιτυχημένη γυναίκα σε όλους τους τομείς της ζωής της. Σπουδαία, αναγνωρισμένη γλωσσολόγος και καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο. Στοργική σύζυγος και μητέρα τριών – ενήλικων πλέον – παιδιών. Η Alice μόλις έκλεισε τα 50 και δείχνει υπέροχη. Τίποτα δε φαίνεται πως μπορεί να σκιάσει την καλά ισορροπημένη ζωή της, όμως η νόσος του Αλτσχάιμερ δεν κάνει διακρίσεις και συχνά παρουσιάζεται και δρα με σαρωτικό τρόπο. Έτσι η Alice θα δει γρήγορα τη ζωή της να επηρεάζεται, τις οικογενειακές ισορροπίες και σχέσεις να δοκιμάζονται, τον εαυτό της να προσπαθεί ν’ αντεπεξέλθει στα νέα δεδομένα, έστω κι αν αυτό σημαίνει πως σιγά-σιγά θα χάσει όλα όσα ήταν σημαντικά για ‘κείνη.

Μια όμορφη ταινία και μια σπουδαία ερμηνεία για την Τζούλιαν Μουρ, η οποία κέρδισε το Όσκαρ Α’ γυναικείου ρόλου στην τελετή απονομής το 2015. Η εμφάνιση και η εξέλιξη της δύσκολης ασθένειας που επηρεάζει αρχικά τις νοητικές ανθρώπινες λειτουργίες κι αργότερα κάθε σωματική λειτουργία, παρουσιάζεται σταδιακά, ξεκάθαρα, κατανοητά. Όποιος/α το έχει δει να συμβαίνει σε ανθρώπους του περιβάλλοντος του ξέρει αμέσως πως η ταινία είναι απολύτως ρεαλιστική. Επιπλέον όμως είναι αξιοπρόσεκτη γιατί μας δείχνει τρόπους ν’ αντιμετωπίσουμε και να διαχειριστούμε αυτή την μεγάλη – και μάλλον άδικη για όλους – περιπέτεια, προκειμένου να στηρίξουμε τόσο το εκάστοτε άτομο που νοσεί, όσο και τους εαυτούς μας που το αντιμετωπίζουν όλο αυτό. Στο τέλος, πρέπει να θυμόμαστε αυτό που είχε πει κάποτε ένας παππούς για την ανοϊκή γυναίκα του: “Θα μείνω ως το τέλος και θα τη φροντίζω. Μπορεί εκείνη να μη θυμάται ποιος είμαι, αλλά θυμάμαι εγώ ποια είναι”.

4. A single man

Ταινία του 2009, η οποία προφανώς μου είχε ξεφύγει. Ο σπουδαίος Κόλιν Φερθ υποδύεται έναν καθηγητή λογοτεχνίας ο οποίος βρίσκεται σε πένθος εξαιτίας της απώλειας του επί πολλών ετών συντρόφου του. Μέρα με τη μέρα νιώθει να βυθίζεται όλο και περισσότερο στην κατάθλιψη και η ιδέα του τερματισμού της ζωής του δεν φεύγει λεπτό απ’ το μυαλό του. Μέχρι που στη ζωή του κάνει αισθητή την παρουσία του ένας νεαρός φοιτητής του, ο οποίος δείχνει να παρατηρεί τις δυσκολίες που περνάει ο καθηγητής του και αποφασίζει να τον πλησιάσει.

Τον Κόλιν Φερθ τον έχω στο μυαλό μου σαν τον απόλυτο τζέντλεμαν που κατακτάει τις γυναίκες αλλά μου άρεσε τόσο πολύ και σ’ αυτή την ταινία που ενσαρκώνει έναν γκέι διανοούμενο της δεκαετίας του ‘60. Το σενάριο είναι απλό, ουσιαστικό και περιεκτικό γιατί πέρα απ’ το γεγονός ότι καταφέρνει να μεταδώσει όλο αυτό το κλίμα απελπισίας και στενοχώριας που βιώνει ο βασικός πρωταγωνιστής, εντούτοις μας εξηγεί τις δυσκολίες αλλά και τις προκλήσεις που ακόμα βίωναν οι ομοφυλόφιλοι τη δεκαετία του ’60, τόσο σε κοινωνικό επίπεδο όσο και σε προσωπικό ή επαγγελματικό. Δυστυχώς, τότε ήταν σχεδόν δεδομένο πως δυο γκέι που είχαν ζήσει σχεδόν όλη τους τη ζωή μαζί δε θα μπορούσαν να παρευρεθούν ο ένας στην κηδεία του άλλου. Κι ακόμη περισσότερο κανένας δε θα μπορούσε να συνειδητοποιήσει το πένθος ενός γκέι άντρα αφού δεν ήταν ούτε σύζυγος, ούτε καν επίσημα αναγνωρισμένος σύντροφος του πεθαμένου. Κι αν τότε όλα αυτά έμοιαζαν δεδομένα, στις μέρες μας είναι καλό που πλέον αμφισβητούνται ή ακόμα καλύτερα παύουν να υφίστανται.

Η σκηνοθεσία και η φωτογραφία της ταινίας είναι απλά υπέροχη ενώ η μουσική των σπουδαίων Korzeniowski – Umebayashi είναι αριστουργηματική. Δείτε αυτή την υπέροχη ταινία μια μέρα που σηκώνετε λίγο παραπάνω μελό στη ζωή σας!

Advertisements

4 σκέψεις σχετικά με το “Ταινίες Οκτωβρίου: Μυστήριο, Συγκίνηση & Ανθρώπινες Σχέσεις

  1. Φανή, πάντα τόσο όμορφα τα κείμενα σου! Και εγώ είχα μεγάλες προσδοκίες για την Ξαδέρφη Ρέιτσελ, αλλά τζίφος. Είχε όμως τόσο όμορφη φωτογραφία και τόσο προσεγμένα κουστούμια και σκηνικά που άξιζε τον χρόνο μου μόνο και μόνο για αυτά.

  2. Πάντως στο τρέιλερ φαίνεται τόσο ωραία η Εξαδέλφη Ραχήλ που θέλω πολύ να τη δω!!!

    όσο για το SIngle Man συμφωνώ! υπέροχη ατμόσφαιρα και μελαγχολία σε κάθε καρέ!

    Φιλιά πολλά!

    1. Ναι αυτό είναι το θέμα: Το τρέιλερ σου δημιουργεί τρελές προσδοκίες αλλά η ταινία σ’ αφήνει κάπως ξενερωμένο. Anyway, μπορεί εγώ να είχα υπερβολικές απαιτήσεις κι άλλοι/ες που θα τη δουν να πουν ότι τους φάνηκε καλή. Αυτά είναι περί ορέξεως! 😉
      Φιλάκια Φωτεινή μου :*

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s