Φεζ: Στην παλιότερη Μεδίνα του Μαρόκου

20160630_153847

Η Φεζ ήταν η τρίτη κατά σειρά πόλη που είδα στο Μαρόκο. Βρίσκεται στο βόρειο 20160629_143136Μαρόκο περίπου οκτώ ώρες μακριά με το τρένο απ’ το Μαρακές και περίπου τρεις ώρες μακριά απ’ την πρωτεύουσα, το Ραμπάτ. Νωρίς το μεσημέρι ξεκινήσαμε με το τρένο από Μαρακές και φτάσαμε στη Φεζ όταν πια είχε πέσει πίσσα σκοτάδι. Η αλήθεια είναι πως τη διαδρομή δεν την πολύ-καταλάβαμε καθώς αρχικά παρακολουθήσαμε με τον σύντροφο μου την ταινία “Καζαμπλάνκα” στο lap-top μου, ενώ μετά τα μισά της διαδρομής ένας πολύ ενδιαφέρον νεαρός συνεπιβάτης μας, ο οποίος μάλλον ήθελε να εξασκήσει τ’ αγγλικά του, μας έπιασε την κουβέντα για το ποιοι είμαστε και τι κάνουμε εδώ και καταλήξαμε να έχουμε πολύωρη συζήτηση εφ’ όλης της ύλης.

20160630_194122Κατεβαίνοντας αργά το βράδυ στον πολύ όμορφο σιδηροδρομικό σταθμό της Φεζ, πήραμε κλασσικά ένα “petit taxi” απ’ αυτά που είχαν σταθμεύσει μπροστά στην είσοδο και κατευθυνθήκαμε προς τη παλιά Μεδίνα της πόλης. Ο οδηγός παρ’ όλο που δε μιλούσε γρι αγγλικά προσπάθησε στα γαλλικά να μας εξηγήσει πως από ‘κει που θα μας αφήσει, θα πάμε εύκολα στο ξενοδοχείο. Μας είπε πως θα μας αφήσει στη “Μπλε Πύλη” κι από ‘κει πως θα ερχόταν κάποιος απ’ το ξενοδοχείο να μας παραλάβει καθώς κανένα αμάξι δε μπορούσε να μπει πέρα απ’ τα τείχη της Μεδίνα. Κι όντως φτάνοντας στην Μπλε Πύλη κάλεσε στο τηλέφωνο τον υπεύθυνο του Riad που είχαμε κλείσει και λίγα λεπτά μετά ένας ψιλόλιγνος άντρας μ’ ένα αστραφτερό χαμόγελο ήρθε και μας οδήγησε στον ξενώνα μας.

20160630_094136Θα μέναμε σ’ έναν παραδοσιακό ξενώνα – Riad κι αυτή τη φορά, ο οποίος ήταν αρκετά διαφορετικός απ’ αυτόν που είχαμε διαλέξει στο Μαρακές. Είχε μεγάλο εσωτερικό κήπο, τραπεζαρία και σαλόνι δίπλα στην αυλή. Η ταράτσα του ήταν μαγευτική καθώς καθισμένοι εκεί μπορούσαμε να δούμε μεγάλο κομμάτι της Μεδίνα.20160630_093923 Μπαίνοντας μέσα στην αυλή του Riad ο υπεύθυνος μας κέρασε πράσινο τσάι κι αφού μας μίλησε λίγο για τη ζωή του και τον εαυτό του (είχε μεγαλώσει στο Μαρακές, ήταν 24 χρονών, είχε σπουδάσει αγγλική φιλολογία οπότε μιλούσε και πολύ καλά αγγλικά, είχε έρθει στη Φεζ για να δουλέψει και να μαζέψει λεφτά για να παντρευτεί) μας οδήγησε στον πρώτο όροφο του Riad όπου βρισκόταν το δωμάτιο μας. Πήραμε μια ανάσα και λίγο μετά βγήκαμε έξω στη βραδινή Φεζ για να βρούμε κάτι να φάμε.

Η ώρα έδειχνε σχεδόν μεσάνυχτα οπότε δεν είχαμε και πολλές επιλογές για φαγητό. Καταλήξαμε μετά την καθοδήγηση από έναν ντόπιο σ’ ένα εστιατόριο που 20160629_235706κάποιοι παίζανε αραβικά τραγούδια και ανεβήκαμε στην ταράτσα. Το συγκεκριμένο εστιατόριο δε διέθετε μεγάλη ποικιλία στο μενού του οπότε πήραμε δυο απλές μερίδες τυπικού μαροκινού φαγητού ίσα-ίσα για να βάλουμε κάτι στο στόμα μας. Ευτυχώς, όσο τρώγαμε απολαμβάναμε τη θέα της νυχτερινής πόλης. Το φαγητό μου βέβαια δεν το απόλαυσα ιδιαίτερα καθώς κατάφερα να εκνευριστώ με μια γάτα που γυρόφερνε το τραπέζι μας και η οποία δυο φορές επιχείρησε να μου αρπάξει κυριολεκτικά το φαγητό απ’ το πιάτο, αλλά ευτυχώς που ένας υπάλληλος του μαγαζιού την έκανε με τον τρόπο του να το βάλει στα πόδια. Δεν μείναμε πολύ στο μαγαζί αφότου φάγαμε, καθώς η ώρα είχε περάσει για τα καλά και ήμασταν αρκετά κουρασμένοι απ’ το οκτάωρο ταξίδι μας μες το τρένο.

20160630_141328

Την επομένη αφού πήραμε το πρωινό μας στον ξενώνα μας, βγήκαμε για τη μεγάλη μας βόλτα στην πόλη. Προσπαθήσαμε να γυρίσουμε μεγάλο κομμάτι της Μεδίνα, να δούμε τα παραδοσιακά σπίτια, να γυρίσουμε αρκετά σοκάκια, να ψωνίσουμε απ’ τα διάφορα μαγαζιά. Η Φεζ είναι η ιδανική πόλη για ν’ αγοράσει κανείς καλά και φτηνά δερμάτινα αφού είναι μια από τις πρώτες πόλεις σε παραγωγή αυθεντικών δερμάτινων ειδών. Εμείς από εδώ πήραμε τα δερμάτινα παλτά μας μετά από σκληρά παζάρια και την ξεκάθαρη αίσθηση πως αρκετοί έμποροι θα προσπαθήσουν ν’ ανεβάσουν τις τιμές τρεις φορές πάνω ειδικά αν πρόκειται για κάτι καλής ποιότητας. Μετά από συζητήσεις και καλό γύρισμα σε όλη την αγορά σας λέω πως 1000 με 1200 Dirham (γύρω στα 100 κάτι ευρώ) είναι πολύ καλή τιμή για ένα δερμάτινο μπουφάν και οι έμποροι βγάζουν και καλούτσικο κέρδος. Δε χρειάζεται να δώσετε παραπάνω χρήματα για κανένα λόγο. Με αντίστοιχο σκεπτικό θα κινηθείτε και για ν’ αγοράσετε δερμάτινες ζώνες, σανδάλια, τσάντες: Πάνω από 100-110 Dirham (περίπου δηλαδή 10 ευρώ) δε χρειάζεται να δώσετε.

Πέρα από τα διάφορα όμορφα ψώνια που ευχαριστηθήκαμε – καθώς σε σχέση με το Μαρακές που όλα τα χρέωναν πανάκριβα, εδώ οι μαγαζάτορες φερόντουσαν στους τουρίστες πιο λογικά – επισκεφτήκαμε και διάφορα σημεία εντός κι εκτός Μεδίνα:

20160630_114400– Μετά από κάμποσες γύρες βρήκαμε το “Glaoui Palace”, το μεγάλο ετοιμόρροπο παλάτι στο οποίο έμενε κάποτε η βασιλική οικογένεια μα τώρα έχει αφεθεί να παλιώνει και να γκρεμίζεται στην καρδιά της Φεζ. Το συντηρούν ντόπιοι κάτοικοι οι οποίοι μένουν με τις οικογένειες τους μέσα στο παλάτι και για λίγα ευρώ δέχονται να ξεναγήσουν τουρίστες στους διαφόρους χώρους και να πουν ξανά και ξανά την ιστορία αυτού του σπουδαίου μνημείου. Το θεωρώ must αυτό το αξιοθέατο για όποιον έρθει έστω και για μια μέρα στη Φεζ.

20160701_094628– Βγαίνοντας απ’ την “Μπλε Πύλη” θα βρει κανείς λίγα μέτρα παραπέρα τα εντυπωσιακά μεγάλα τείχη της πόλης στα οποία αξίζει να περπατήσει παράλληλα και να βγάλει εντυπωσιακές φωτογραφίες.

– Πέρα από τα τείχη και λίγο πιο μακριά απ’ τη Μεδίνα, θα συναντήσει κανείς το Jardin Jnan Sbil”, χαλαρά το ωραιότερο πάρκο όλης της χώρας! Η είσοδος σ’ αυτό είναι δωρεάν και τα υπέροχα συντριβάνια, η ποικιλία βλάστησης και η τεχνητή λίμνη είναι μερικά μόνο απ’ τα υπέροχα που θα συναντήσετε αν αφιερώσετε μια-δυο ωρίτσες να το περπατήσετε.

20160701_115937

20160630_205035Ένα απ’ τα ωραιότερα εστιατόρια του Μαρόκου είναι το Chez Hakim” τ’ οποίο το βρίσκετε μέσα σ’ ένα στενό, δυο τετράγωνα κάτω από τη Μπλε Πύλη. Στην ταράτσα αυτού του εστιατορίου δοκιμάσαμε υπέροχες γεύσεις μα αν θα πρότεινα κάτι με κλειστά τα μάτια, αυτό θα ήταν το “Royal couscous” τ’ οποίο είναι πεντανόστιμο κι αδύνατο να φαγωθεί από μόνο έναν άνθρωπο – όσο πεινασμένος κι αν είναι αυτός ο άνθρωπος!

Στη Φεζ παραμείναμε για λιγότερο από 48 ώρες καθώς το πρόγραμμα μας ήταν ιδιαίτερα “σφιχτό” από χρονική άποψη κι είχαμε να δούμε κι άλλες δυο πόλεις πριν αποχωρήσουμε απ’ το Μαρόκο. Κι όμως έφτασαν αυτές οι δυο λειψές μέρες για να ερωτευτώ αυτή την πόλη, να τη νιώσω πιο οικεία και ανθρώπινη απ’ το Μαρακές με πιο ενδιαφέροντες και φιλικούς ανθρώπους προς τους τουρίστες. Είναι υπέροχο όταν σε μερικούς τόπους δε χρειάζεται να μείνεις πολύ για να τους εκτιμήσεις και είναι τρομερά ενδιαφέρον το πως καμιά φορά οι πιο δημοφιλείς προορισμοί δεν συγκεντρώνουν όλη την ομορφιά την οποία μπορεί κανείς να βρει σε λιγότερο γνωστά μέρη. Έτσι αν ποτέ ξανά-βρισκόμουν στο Μαρόκο ξέρω πως πολύ πιο εύκολα θα επισκεπτόμουν τη Φεζ απ’ το Μαρακές, την Καζαμπλάνκα ή το Ραμπάτ. Έχει κάτι στον αέρα της αυτή η πόλη και με κάνει ακόμη και τώρα που τη σκέφτομαι να θέλω να γυρίσω πίσω σ’ αυτήν.

20160701_120751

4 thoughts on “Φεζ: Στην παλιότερη Μεδίνα του Μαρόκου

1. Υπέροχη και αυτή η ξενάγηση σου! 😀
    Η αίσθηση που σου έμεινε και που την έζησα και η ίδια, έχει σχέση με τα παραμύθια που μας διάβαζαν όταν ήμασταν μικρά…»Χίλιες και μια νύχτες σε Αραβικά παλάτια, με αηδόνια, φεγγάρια, γιασεμιά σε μαγευτικούς κήπους κλπ κλπ! 😛
    Το κους κους το φτιάχνω και η ίδια, χορτοφαγικό βεβαίως βεβαίως και βάζω μέσα κάσσιους και σταφίδες!!! 😉
    Πότε κατηφορίζετε;
    ΑΦιλάκια ακόμα από Αθήνα, 5 Αυγούστου φεύγουμε! 🙂

1. Έχεις δίκιο, η αίσθηση είναι όντως «Χίλιες και μία νύχτες»🙂
      Κι εγώ προτιμάω το χορτοφαγικό κους-κους με τομάτα, ελιές και ίσως λίγο λευκό τυρί. Αλλά και το δικό σου το έτρωγα ευχαρίστως!🙂
      3 του Σεπτέμβρη αν όλα πάνε καλά θα προσγειωθώ στο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης. Ως πότε θα είσαι Σκιάθο; Θα σε προλάβω;