Η ζωή στην Κοπεγχάγη για τους Έλληνες μετανάστες

20151010_134546

Αρκετοί θα θυμούνται πως μες τον Οκτώβριο του 2015 είχα επισκεφτεί για λίγες μέρες την πρωτεύουσα της Δανίας, την Κοπεγχάγη. Πέρα από τα υπέροχα που είδα ως τουρίστρια (τα οποία τα έγραψα εδώ) θέλησα κατά την παραμονή μου εκεί να μάθω λίγα περισσότερα για το πως ζουν οι άνθρωποι σ’ αυτή την πανέμορφη πόλη, και πιο συγκεκριμένα πως ζουν οι Έλληνες μετανάστες των τελευταίων ετών. Στην αναζήτηση μου βρήκα δυο νέα παιδιά, πρόθυμα να μου μιλήσουν για τη ζωή τους στην Κοπεγχάγη και ό,τι αυτή συμπεριλαμβάνει: όνειρα, δυσκολίες, νέες εμπειρίες. Τους ευχαριστώ για τη θέληση και την εμπιστοσύνη που μου έδειξαν και τις πολύ κατατοπιστικές απαντήσεις τους στις ερωτήσεις που τους έθεσα. Ελπίζω το συγκεκριμένο άρθρο ν’ αποτελέσει έστω και μια ελάχιστη βοήθεια για όσους θέλουν να μάθουν λίγα περισσότερα για τη ζωή στην Κοπεγχάγη αλλά και για όσους βρίσκονται ήδη εκεί κι αναρωτιούνται αν είναι οι μόνοι που νιώθουν άλλοτε περίεργα κι άλλοτε όμορφα καθώς βρίσκονται μακριά απ’ την Ελλάδα.

20151010_143114

Οι κυρίες προηγούνται…

Πες μας λίγα λόγια για ‘σένα. (Αν θέλεις όνομα, ηλικία, με τι ασχολείσαι κλπ.).

Είμαι από τη Θεσσαλονίκη, είμαι χημικός μηχανικός με μεταπτυχιακό στην φαρμακευτική τεχνολογία, και αυτήν την περίοδο αναζητώ εργασία… Κατά προτίμηση πάνω στο αντικείμενο μου.

Τι σε έφερε στη Δανία;

Στην Δανία ήρθα πριν 2,5 χρόνια περίπου με σκοπό να πραγματοποιήσω μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στην φαρμακευτική τεχνολογία. Ήρθα με μαζί με δύο φίλους μου και για να είμαι ειλικρινής αυτό βοήθησε πολύ στην προσαρμογή μου εδώ.

Πώς είναι η ζωή σου εδώ; Βλέπεις διαφορές σε σχέση με τη ζωή που είχες στην Ελλάδα;

Τώρα που τελείωσα το μεταπτυχιακό, η ζωή μου κινείται σε πολύ χαλαρούς ρυθμούς! Οπότε δεν είμαι αντιπροσωπευτικό παράδειγμα αυτήν την περίοδο και δεν βλέπω ιδιαίτερες διαφορές με την Ελλάδα, αν εξαιρέσεις το κρύο! Όσο σπούδαζα εδώ, οι ρυθμοί ήταν πολύ έντονοι, ήμουν όλη μέρα στο πανεπιστήμιο οπότε δεν είχα ιδιαίτερη κοινωνική και προσωπική ζωή. Κατά την περίοδο των σπουδών μου στη Δανία, η ζωή μου είχε αρκετές διαφορές με την Ελλάδα. Στην Ελλάδα μπορούσα να ρυθμίσω καλύτερα τον χρόνο μου, δεν ήταν τόσο εντατικοποιημένες οι σπουδές μου και αν εξαιρέσεις τις εξεταστικές περιόδους, είχα αρκετό χρόνο για μένα και για τα hobbies μου.

20151010_145239

Με την δανέζικη γλώσσα πώς τα πας; Φτάνουν τ’ αγγλικά για να ζήσει κάποιος στην Δανία;

Με την δανέζικη γλώσσα δεν έχω ιδιαίτερα καλή σχέση. Παρακολουθώ μαθήματα, καταλαβαίνω αν διαβάσω κάτι στο δρόμο ή στο τρένο, αλλά δυσκολεύομαι πολύ να μιλήσω και να τους καταλάβω όταν μου μιλάνε! Με τα αγγλικά άνετα επιβιώνεις στην Δανία (στην Κοπεγχάγη τουλάχιστον), απλώς αν θέλεις να βρεις δουλειά εδώ και γενικότερα να ενταχθείς πλήρως στην κοινωνία, είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητο να μιλάς δανέζικα!!

Τι αγαπάς περισσότερο και τι δεν αντέχεις στην Δανία;

Δεν αντέχω τον καιρό και ιδιαίτερα το γεγονός ότι δεν βλέπω συχνά ήλιο! Ο χειμώνας κρατάει περίπου από Νοέμβριο μέχρι Απρίλιο, οπότε όλο αυτό το διάστημα ντύνομαι σαν κρεμμύδι, και δεν μπορώ να ευχαριστηθώ την βόλτα μου στην πόλη.

Από την άλλη μόλις ο καιρός αρχίζει και φτιάχνει και ιδιαίτερα τις ηλιόλουστες μέρες όλα μου φαίνονται πολύ όμορφα στην Κοπεγχάγη! Μ’ αρέσει να παίρνω το ποδήλατο μου και να κάνω βόλτες, ή να πηγαίνω στα πάρκα και να λιάζομαι.

Σκοπεύεις να μείνεις καιρό εδώ; Ποια είναι τα σχέδια σου όσον αφορά το μέλλον;

Μένω ήδη 2,5 χρόνια εδώ… και η αλήθεια είναι δεν ξέρω πόσο ακόμα θα συνεχιστεί η διαμονή μου στην Κοπεγχάγη. Αυτό εξαρτάται από το που βρω δουλειά! Για να πω την αλήθεια, θα ήθελα να κατηφορίσω σιγά σιγά προς το Νότο… Θα δείξει!

Μια συμβουλή (ή και περισσότερες) στους Έλληνες που θ’ αποφασίσουν να έρθουν και να μείνουν στην Δανία.

Η Κοπεγχάγη είναι μια πολύ ανθρώπινη πόλη για να ζεις και να δουλεύεις! Όποιος το πάρει απόφαση να έρθει στην Δανία με σκοπό να μείνει θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος να συνηθίσει το «σκοτάδι», τον κρύο χειμώνα και τον διαφορετικό τρόπο διασκέδασης των Δανών! Επίσης θα πρέπει να μάθει την γλώσσα, ιδιαίτερα αν θέλει να κατοικήσει στην Δανία για μεγάλο χρονικό διάστημα (παρέχονται δωρεάν μαθήματα) και να αποδεχτεί το γεγονός ότι είναι ένας λαός με διαφορετικές συνήθειες από τον δικό μας (κάτι το οποίο δεν είναι απαραίτητα κακό η καλό!).

20151010_174317

Και ήρθε και η σειρά του κυρίου…

Πες μας λίγα λόγια για ‘σένα. (Αν θέλεις όνομα, ηλικία, με τι ασχολείσαι κλπ.).

Είμαι ο Γιώργος, 20 και κάτι ψιλά ετών (μάλλον λίγο παραπάνω από κάτι τα ψιλά). Κάνω το μεταπτυχιακό μου αυτή τη περίοδο πάνω στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στο Πολυτεχνείο της Δανίας και υπόσχομαι μια μέρα να σας λύσω το ενεργειακό πρόβλημα (πιο πιθανό από το να βγάλουν την Ελλάδα οι πολιτικοί από την κρίση).

Τι σε έφερε στη Δανία;

Η Δανία είναι μια χώρα που δείχνει στη πράξη το ενδιαφέρον της για την επιστήμη μου επενδύοντας καθημερινά για ένα πράσινο πλανήτη. Το ακαδημαϊκό επίπεδο είναι υψηλό, το βιοτικό επίπεδο επίσης και οι συνθήκες εργασίας κάτι παραπάνω από ικανοποιητικές. Είναι αυτά όμως αρκετά για να κάνεις το μεγάλο βήμα;;; Όσο και να φανεί ουτοπικό στη Δανία με έφερε και το ένστικτο. Ναι είναι κάποιες φορές στη ζωή που και αυτό παίζει μεγάλο ρόλο και πρέπει να το ακολουθούμε τυφλά.

Πώς είναι η ζωή σου εδώ; Βλέπεις διαφορές σε σχέση με τη ζωή που είχες στην Ελλάδα;

Η ζωή μου εδώ για πρακτικούς λόγους έχει διαφορές με την προ Δανίας εποχή. Έχει μπει στη ζωή μου το ποδήλατο, το μεσημεριανό στις 12.00, τα ισοθερμικά ρούχα και φυσικά το Skype. Συνήθειες που παλιότερα θα θεωρούσα ανούσιες (βόλτα στο πάρκο, τρέξιμο στη λίμνη) σήμερα είναι καθημερινότητα. Εκτίμησα πολύ μικρά πράγματα στα οποία δεν έδινα σημασία στο παρελθόν… Στην αρχή όλα φάνταζαν βουνό. Ακόμα και μια τυπική επίσκεψη στο κοντινό σούπερ-μάρκετ. Σήμερα τα σκέφτομαι αυτά και γελάω! Οι εμπειρίες που αποκτάς όμως μέρα με τη μέρα σε κάνουν να ανακαλύπτεις τα όρια σου και να γίνεσαι πιο δυνατός.

20151010_151023

Με την δανέζικη γλώσσα πώς τα πας; Φτάνουν τ’ αγγλικά για να ζήσει κάποιος στην Δανία;

Δανέζικα …. μια πικρή ιστορία… μια άνιση μάχη! Άλλα διαβάζεις… άλλα γράφεις… άλλα λες..(κατά το «άλλα λέω, άλλα κάνω και άλλα εννοώ!»). Αποφασίζεις λοιπόν αν θες να τα μάθεις ή να σώσεις την κάτω γνάθο από κάταγμα και τη γλώσσα από διάστρεμμα τρίτου βαθμού. Ευτυχώς αγγλικά μιλούν και οι πέτρες εδώ οπότε η ζωή αποκτά ξανά νόημα!

Τι αγαπάς περισσότερο και τι δεν αντέχεις στην Δανία;

Αγαπώ:

– το πράσινο που βλέπεις παντού

-τους ποδηλατοδρόμους

– τους πάντα ευγενικούς κατοίκους της

– τις συγκοινωνίες που κατα ένα μαγικό τρόπο είναι πάντα στην ώρα τους

– την αμεσότητα που υπάρχει με τους καθηγητές

– την οργάνωση και έλλειψη γραφειοκρατίας

– την ελευθερία και τις ευκαιρίες που σου δίνει αυτή η χώρα

Δεν αντέχω:

– τον καιρό

(ας πώ όμως τώρα κάτι που να μην είναι τετριμμένο)

– που όλοι γύρω μου εχουν πράσινα μάτια

-τη μετατροπή από ευρώ σε δανέζικη κορώνα

– που πρέπει πάντα να απαντώ ότι δεν είναι ισπανικά αυτά που μιλάω αλλά ελληνικά

– που τα Σαββάτα δε θα βγω με τους φίλους μου στο στέκι μας στη Πάτρα

– που τις Κυριακές λείπω από τα οικογενειακά γεύματα που οι θείοι μου τσακώνονται για το ποιος θα σώσει την Ελλάδα.

20151010_145335

Σκοπεύεις να μείνεις καιρό εδώ; Ποια είναι τα σχέδια σου όσον αφορά το μέλλον;

H ιστορία θα δείξει τη συνέχεια. Στόχος μου είναι να εφαρμόσω στην πράξη τις γνώσεις μου. Την ευκαιρία αυτή περιμένω είτε έρθει από το Βορρά είτε από το Νότο…

Μια συμβουλή (ή και περισσότερες) στους Έλληνες που θ’ αποφασίσουν να έρθουν και να μείνουν στην Δανία.

Επιβιώνει όποιος προσαρμόζεται… Αυτή είναι συμβουλή είτε κάποιος θέλει να έρθει στη Δανία, είτε να ζήσεις σα νομάς στo Μαρόκο, αβορίγινας στην Αυστραλία ή σε ιγκλου σαν Εσκιμώος. :p Αν είσαι έτοιμος να προσαρμοστείς τότε δεν έχεις τίποτα να φοβάσαι!

20151010_181126

9 thoughts on “Η ζωή στην Κοπεγχάγη για τους Έλληνες μετανάστες

  1. Έχω κι εγώ φίλους στη Δανία, τα θετικά είναι ότι οι σπουδές δεν έχουν δίδακτρα και ότι σου δινουν ένα ωραιότατο επίδομα ανεργίας για δυο (νομίζω) χρόνια μετά. Με την «υποχρέωση» να κάνεις δωρεάν μαθήματα δενέζικων και να ψαχνεις για δουλεια.

    Το κακό είναι ότι κανένας από τους φίλους μου δεν βρηκε δουλειά ακομα… Επίσης δεν μπορούν να μάθουν δανέζικα, είναι δύσκολη γλώσσα.

    Αν και οι μισθοί είναι μεγαλύτεροι στη Δανία, το ότι δεν βρίσκουν δουλειά εδώ και 1-2 χρόνια είναι ανησυχητικο… Θεωρώ ότι εδώ στην Ολλανδία, αν είχαν τελειώσει μεταπτυχιακό σε ολλανδικό πανεπιστήμιο, θα είχαν βρει δουλεια. Ειδικά ο ένας που είναι σε τεχνικο τομέα. Και τα ολλανδικά δεν είναι και τόσο δύσκολα.

    Τώρα τα υπόλοιπα αρνητικά… τα ζω κι εγώ κάθε μέρα🙂 Όπως επίσης και τα πάρα πολλά θετικά!

    1. Αυτά που λες για τα επιδόματα τα έχω ακούσει κι εγώ… Για τη δανέζικη γλώσσα οι απόψεις διίστανται…

      Όσον αφορά το επαγγελματικό εξαρτάται πάρα πολύ για ποιους επαγγελματικούς κλάδους μιλάμε. Έχω φίλους εδώ, και Έλληνες αλλά και Ολλανδούς με δυο μεταπτυχιακά(!) που για να βρουν μια καλή δουλειά (γιατί γενικά δουλειές του ποδαριού υπάρχουν) έφαγαν πολύυυυ χρόνο να ψάχνουν. Στον τεχνικό ή ερευνητικό τομέα ίσως ακόμα παλεύονται τα πράγματα αλλά στους τομείς υγείας κι εκπαίδευσης, είναι κι εδώ πολύ δύσκολα…. Αλλά δεν νομίζω πια πως υπάρχει χώρα που να σπαταλάει πολλά κονδύλια σε υγεία κι εκπαίδευση οπότε μια από τα ίδια συμβαίνουν παντού.

      1. Ναι δυστυχώς αν δεν είσαι του τεχνικού τομέα, είναι δύσκολο να βρεις δουλεια και πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και η γλώσσα. Δεν πειράζει αν δεν ξέρει ολλανδικά ο προγραμματιστής και ο μηχανικός, αλλά δεν γίνεται να είσαι γιατρος ή human resources χωρίς απταιστα ολλανδικά.
        Αααχ και ληγει το συμβολαιο σε δυο μηνες, τι θέλω και τα σκαλίζω, για να αγχωνομαι?🙂

      2. Όχι παιδί μου δεν στα λέω για να αγχώνεσαι🙂 Κουβέντα κάνουμε για τ’ ότι γενικά δουλειές δεν υπάρχουν όπως υπήρχαν και δεν ξέρω αυτη τη στιγμή επαγγελματικό κλάδο που να μην έχει λίγες έως πάρα πολλές δυσκολίες αποκατάστασης.

        Λήγει το συμβόλαιο…. ανανέωση συμβολαίου δεν παίζει;

      3. Οχι, δουλευω ως PhD στο πανεπιστήμιο, όποτε όταν τελειώνουν τα 4 χρόνια, τέλος. Αλλά δεν αγχώνομαι και πολύ🙂 κάτι θα βρεθεί, είτε στον πανεπιστημιακό τομέα, είσε σε καμιά εταιρεία. Στη χειρότερη θα πάω για αναλυση δεδομένων και προγραμματισμο (που δεν ειμαι καλή και τα βαριεμαι). Απλά δεν είναι και ότι μου έρχονται προτάσεις εργασίας από παντού και δεν ξερω ποια να πρωτοδιαλέξω🙂

      4. Καλά δεν νομίζω πως υπάρχει άνθρωπος που τον περιμένουν 10 δουλειές και δεν ξέρει ποια να πρωτοδιαλέξει… σημαντικό ειναι πως έχεις τις εναλλακτικές σου και δύσκολα θα ξεμείνεις😉

  2. Παράθεμα: Αγαπημένα Ιανουαρίου | style rive gauche

Σχολιάστε

