«Το βιβλίο της Κατερίνας» του Αύγουστου Κορτώ

20160123_181359

Μόλις τελείωσα το συγκλονιστικό “Το βιβλίο της Κατερίνας” του Αύγουστου Κορτώ. Σκουπίζω τα δάκρυα μου, περιμένω λίγα λεπτά μέχρι να περάσει η συγκίνηση μου κι ετοιμάζομαι να γράψω λίγα λόγια γι’ αυτό το βιβλίο.

Πριν λίγο καιρό είχα διαβάσει το βιβλίο του Κορτώ “Έρως ανίκατε μάσαν” κι είχα την ευκαιρία να γελάσω πολύ αλλά και να μάθω πολλά πράγματα – όπως και όλοι οι υπόλοιποι αναγνώστες – για την οικογένεια του, για την ιδιαίτερη του σχέση τόσο με τη μητέρα του όσο και με τον πατέρα του. Κι αν οι ιστορίες του στο “Έρως ανίκατε μάσαν” ήταν άκρως χιουμοριστικές, τα όσα διηγήθηκε στη βιογραφία της μητέρας του μου προκάλεσαν αμηχανία, φόβο, συμπόνοια, θλίψη κι ένα σωρό άλλα συναισθήματα. Είναι απίστευτο πως για την ίδια οικογένεια ένας συγγραφέας μπορεί να περιγράψει ξεκαρδιστικές κι άλλοτε καταθλιπτικές και βαθιά οδυνηρές καταστάσεις. Αυτή είναι η μεγάλη μαγκιά του Κορτώ και η πρώτη – από κάμποσες άλλες – που του αναγνωρίζω.

Δεν ξέρω τι γνώμη έχει κανείς για την πένα του Αύγουστου Κορτώ αλλά εγώ θα συνεχίσω να λέω την προσωπική μου άποψη κι αίσθηση: Είναι πολύ καλός αφηγητής, γράφει παραστατικά, κατανοητά, αληθινά. Θα βρει όσους αναγνώστες είναι “ανοιχτοί” απέναντι στα γραπτά του και θα καταφέρει να βάλει μέσα τους να φωλιάσουν είτε το γέλιο είτε τη λύπη ή και τα δυο. Όσον αφορά “Το βιβλίο της Κατερίνας” δεν υπάρχει αμφιβολία πως πρόκειται για σπουδαίο βιβλίο και μοιραία – πιστεύω κι εκείνος θα το επιθυμεί – θα παραμείνει ένα από τα δυνατότερα και πιο αξιόλογα της συγγραφικής καριέρας του. Η μικρή ανάλυση του οικογενειακού του δέντρου (μιλάει για την οικογένεια του έως και τέσσερις γενιές πίσω), η ανάδειξη πολλών προβληματικών καταστάσεων κι ασθενειών που έκαναν κυρίως τη ψυχολογική αρρώστια να μεταδοθεί με συνέπεια από γονιό σε παιδί και να φτάσει μέχρι και τον ίδιο, η σχέση των γονιών του και ο ίδιος μέσα σ’ ένα περιβάλλον ακροβασίας ανάμεσα σ’ ευτυχία και δυστυχία, αποτελούν τις βάσεις πάνω στις οποίες έγραψε όλη τη ζωή της μητέρας του, της Κατερίνας.

Πέρα απ’ την όποια λογοτεχνική και συγγραφική αξία μπορεί ή και πρέπει να δοθεί στη βιογραφία της Κατερίνας, του Κορτώ πρέπει να του αναγνωριστεί πρώτα και πάνω απ’ όλα το θάρρος του – κάμποσα χρόνια μετά το θάνατο της μητέρας του – να μιλήσει με θάρρος και τσαμπουκά γι’ αληθινές καταστάσεις, για στιγμές που στοίχειωσαν τόσο τον ίδιο όσο κι αγαπημένα του πρόσωπα, για περιστάσεις ικανές να φέρουν σε αμηχανία πολλούς από το γενεαλογικό του δέντρο – ζώντες και τεθνεώτες – τις οποίες άλλοι στη θέση του θα προσπαθούσαν να κουκουλώσουν ή να ξεχάσουν, κι όμως εκείνος σχεδόν βροντοφωνάζει. Δε λυπάται, ούτε ντρέπεται για τους γονείς, τους παππούδες, τους θείους του για το κακό που του κάνανε. Αυτό που διαφαίνεται ειδικά απ’ τα τελευταία κεφάλαια του βιβλίου είναι η ανάγκη του να προστατέψει – έστω και μετά το θάνατο της – τη μητέρα του απ’ την άδικη γλωσσοφαγιά του κόσμου, τα κακόβουλα με μονομερή γνώση σχόλια. Την ίδια στιγμή μοιάζει να θέλει ν’ αποδώσει την ελάχιστη δικαιοσύνη σε ό,τι αφορά τα παράλογα και τα άδικα που είδε τόσο η μάνα του όσο ζούσε όσο και ο ίδιος μετά το χαμό της. Με αυτό τον τρόπο μοιάζει να θέλει να ησυχάσει την ψυχή της εκεί που είναι, καθώς βγήκε και είπε την αλήθεια για την ίδια, την αρρώστια και τη ζωή της, και ίσως αυτή η σκέψη να χαρίζει πρωτοφανή χαρά και ηρεμία και στον ίδιο.

Τέλος, να πω πως “Το βιβλίο της Κατερίνας” – ηθελημένα ή άθελα απ’ το συγγραφέα του – είναι ένα μικρό αλλά εξαιρετικό ψυχολογικό εγχειρίδιο/ντοκουμέντο για τις πολλές και διαφορετικές ψυχολογικές παθογένειες που φέρει η μέση ελληνική οικογένεια. “Θαυμάστε, όχι θαυμάστε το μεγαλείο της ελληνικής οικογένειας. Αρρώστια, αρρώστια, αρρώστια” λέει κάποια στιγμή η “Κατερίνα” στο βιβλίο της. Και μ’ αυτό τον τρόπο μας εφιστά την προσοχή σε όσα διαβάσαμε και σε όσα θ’ αντιληφθούμε στο μέλλον, χρόνια αφότου θα έχουμε διαβάσει το βιβλίο της ζωής της. Αν ισχύει αυτό που λένε οι σύγχρονοι ψυχοθεραπευτές, πως δηλαδή χρειάζεται απλά ένας κρίκος να σπάσει σε μια αρρωστημένη γενεαλογική αλυσίδα ώστε τα πράγματα να γίνουν λίγο καλύτερα, τότε “Το βιβλίο της Κατερίνας” είναι μια μικρή βίβλος για την ευτυχία και τη δυστυχία, την αγάπη και την αδιαφορία, τη ψυχική υγεία και την αρρώστια, την οποία αξίζει κανείς να μελετήσει σοβαρά πριν πάρει αποφάσεις να μεγαλώσει παιδιά με τον οποιονδήποτε τρόπο.

Readathon 2016: Τρίτο βιβλίο

Κατηγορίες: «Ένα βιβλίο συγγραφέα που γράφει με ψευδώνυμο» και «Ένα βιβλίο που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα»

19 σκέψεις σχετικά με το “«Το βιβλίο της Κατερίνας» του Αύγουστου Κορτώ

  1. Καλέ μη διαλέγεις δύο κατηγορίες, κάθε βιβλίο σε μία 🙂 Εκτος αν τις εχεις και τις δυο για να αποφασισεις μετα 🙂

    Κι εμενα μου άρεσε, πιστεύω ότι γράφει ωραία. Μου άρεσε κυρίως η ανάλυση του οικογενειακού δέντρου και όλα τα κουτσομπολιά για θείους/θείες. Δεν έκλαψα όπως οι πιο πολλοί, περισσότερο μου ήρθε να κλαψω στο αντίστοιχο κεφάλαιο του Ερως Ανικατε Μασαν, γιατι προσπαθούσε να κανει χιουμορ μεσα στην πικρα του. Κρίμα που δεν μπορώ να δω και τη θεατρικη παράσταση 😦

    1. Κοίτα να δεις, εγώ δήλωσα μικρό αριθμό βιβλίων (13) στο Readathon απ’ το φόβο μου με τόσα άλλα που έχω να κάνω εντός του 2016, μη δεν προλάβω ούτε κι αυτά…. Οπότε εμένα μου περισσεύουν οι κατηγορίες, και όλες διπλές να τις πάρω, πάλι περίσσευμα θα έχω. Ισχύει βεβαίως κι αυτό που είπες: Αν χρειαστεί να ξανά χρησιμοποιήσω μία (πράγμα πολύ πιθανόν), θα ‘χω τη δεύτερη καβάτζα 😉

      Όσον αφορά την παράσταση, δυστυχώς κι εγώ αυτό σκέφτομαι, πως δύσκολο και κρίμα που δε θα τη δω (νομίζω κάπου στον επόμενο μήνα ρίχνει αυλαία κιόλας). Ευτυχώς όμως που τα βιβλία δεν είναι θεατρικές παραστάσεις και μπορούμε να τ’ απολαμβάνουμε σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης 🙂

      1. Α εγω εχω τη φιλοδοξία να διαβάσω ολες τις κατηγορίες 😛 Για να δουμε αν θα τα καταφέρω…

        Κι εγω προσπάθησα να βρω εισιτήρια τα Χριστουγεννα, αλλά ειδα οτι ηταν sold out. Τελοσπάντων, books for ever 🙂

  2. Δεν το έχω διαβάσει, και δε θα ήθελα να σου πω την αλήθεια λόγω του ότι δεν είμαι σε συναισθηματική κατάσταση να δεχθώ ένα τέτοιο βιβλίο. Βέβαια έχω διαβάσει άλλα έργα του (τα ορφανά), και μπορώ να δηλώσω με τεράστιο ενθουσιασμό πως γράφει παραστατικά και με αμεσότητα. Έχει υπέροχη γραφή!!
    Στο readathon έχω βάλει στόχο τα 52, άάαααασε πόσο προβληματίζομαι με τις κατηγορίες! 😀
    Φιλάκια πολλάάαα Φανούλα! Καλό σαββατόβραδο!!! ❤❤

    1. Πω πω ρε παιδιά… 52 βιβλία! Χαρά στο κουράγιο και την υπομονή σας! Εγώ για φέτος αδυνατώ να σκεφτώ κάτι τέτοιο. Από του χρόνου και βλέπουμε….
      Φιλιά πολλά Αναστασία! Μια όμορφη Κυριακή σου εύχομαι! 🙂

  3. Εξαιρετική κριτική!! Το διάβασα πέρισυ και κυριολεκτικά συγκλόνισε και τάραξε το είναι μου εκείνες τις μέρες και τις αμέσως επόμενες (ακόμα και τώρα θυμάμαι έντονα τις γεύσεις που μου άφησε), ώστε έγραψα κι εγώ μια κριτική στο δικό μου «μπλογκόσπιτο», μα είναι πολύ συναισθηματική θαρρώ!

    Στην δική σου κριτική εντόπισα πράγματα που ίσως εγώ δεν είχα καταφέρει τότε να εκφράσω, αλλά δεν χαίρομαι μόνο γι’ αυτό… Χαίρομαι γενικά που βλέπω κάποιον να εκτιμά το βιβλίο και να γράφει γι’ αυτό στο μπλογκ του τόσο ωραία! 😀 😀

    Χαίρομαι που σε βρίσκω Φανή! Καλό βράδυ! 🙂

    1. Σ’ ευχαριστώ πολύ magikifoni για το πολύ γενναιόδωρο σχόλιο! Νομίζω πως πρέπει να μην έχει κάποιος αίμα στις φλέβες του ώστε να διαβάσει «Το βιβλίο της Κατερίνας» και να μη συγκλονιστεί.
      Θα ρίξω με τη σειρά μου κι εγώ μια ματιά στο όμορφο blog σου 🙂
      Τα λέμε! Καλή βδομάδα να έχεις!

      1. Μπαααα για ‘μένα το ακριβότερο πανεπιστήμιο δε μπορεί να σου μάθει όσα διδάσκεσαι από τα βιβλία ή από τις προσωπικές εμπειρίες. Αυτό πια το ξέρω καλά!

  4. Παράθεμα: «Κατερίνα» του Γιώργου Νανούρη – Της Φανής της φάνηκε ωραίο!

Σχολιάστε

