Πατριδογνωσία ή τίποτα πια δεν είναι για συγνώμη

images (2)
«Πατριδογνωσία» με τον Γεράσιμο Γεννατά

Μια από τις ωραιότερες συνήθειες μου κάθε φορά που επισκέπτομαι τη Σαλόνικα μου (ίσως και η ωραιότερη όλων) είναι η παρακολούθηση διαφόρων θεατρικών παραστάσεων. Τη συγκεκριμένη «ιερή» στιγμή την ονομάζω συνήθεια γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει περίπτωση να είμαι για καιρό Ελλάδα και δη Θεσσαλονίκη και να μην πάω και δυο και τρεις και τέσσερις φορές θέατρο. Από μικρή με «διαγνωσμένη» τη μεγάλη μου εμμονή για το χώρο του θεάτρου, την πρόζα, τους ηθοποιούς και τα εθιστικά συναισθήματα (που θέλω να βιώσω ξανά και ξανά) τόσο πριν, όσο και μετά την παράσταση, έτρεχα συνεχώς μην τυχόν και χάσω ένα ανέβασμα που φίλοι και γνωστοί θα με είχαν ήδη ενημερώσει ότι ήταν καλό. Ε, λοιπόν αυτές οι αναμνήσεις είναι ώρες-ώρες οι πιο επώδυνες τώρα που έχω φύγει από τον τόπο μου. Δε μου λείπει τόσο το φαγητό (μαγειρεύω όσο καλύτερα μπορώ ελληνική κουζίνα έξω), δε μου λείπει τόσο η μουσική (μουσική που αγαπώ έχω τη δυνατότητα ν’ ακούω σχεδόν πάντα και παντού, ευτυχώς!), δε μου λείπει καν (τις περισσότερες φορές τουλάχιστον) μια βόλτα στο κέντρο της όμορφης πόλης μου. Ένα μου λείπει: η επαφή με τους ανθρώπους (μου) στα διάφορα μέρη και στέκια που συναντιόμασταν: καλλιτεχνικά στέκια (θέατρα, σινεμά, ομάδες φωτογραφίας κλπ.), μπαράκια, ταβέρνες, ψηλά σημεία ν’ αγναντέψεις την πόλη απ’ άκρη σ’ άκρη. Και οι άνθρωποι με τους οποίους όλα αυτά τα έκανα μαζί! Να λοιπόν, αυτά μου λείπουν. Και πάντα αυτά θα μου λείπουν. Και πάντα κάθε φορά που θα γυρνώ έστω και για λίγο Ελλάδα θα παίρνω έναν αγαπημένο φίλο τηλέφωνο και θα με ακούει να τον/την ικετεύω: «Πάμε σε παρακαλώ σ’ ένα θέατρο και μετά σ’ ένα μπαρ να συζητήσουμε την παράσταση. Θέλω να νιώσω λίγο άνθρωπος επιτέλους!».

Τα βήματα μου προχθές με φέρανε στο μικρό θέατρο “Black Box” στη γωνία των οδών Βασιλίσσης Όλγας με Φλέμινγκ παρέα μ’ έναν πολύ δικό μου άνθρωπο. Η παράσταση που παρακολούθησα είχε πρωταγωνιστή τον αγαπημένο πολλών ηθοποιό κύριο Γεράσιμο Γεννατά. «Πολιτική επιθεώρηση» αποκαλεί την παράσταση την οποία παρουσιάζει τα τελευταία τρία χρόνια ο ταλαντούχος ηθοποιός τόσο στην Αθήνα και τώρα και στο κοινό της Θεσσαλονίκης. Για ‘μένα βέβαια (κι απ’ ότι είδα στο τέλος και για πολλούς άλλους) δεν ήταν απλά μια πολιτική επιθεώρηση αλλά ένα εντελώς καλοδεχούμενο βύθισμα στην ιστορία, στο χρόνο («στους αιώνες» όπως θα έλεγε ο κύριος Γεννατάς), στη φιλοσοφία, στην αισιοδοξία, στο γέλιο, τη συγκίνηση, το θυμό, τη μουσική, τη λογοτεχνία.

"Πατριδογνωσία" με τον Γεράσιμο Γεννατά
«Πατριδογνωσία» με τον Γεράσιμο Γεννατά

Ο Γεράσιμος Γεννατάς χρησιμοποίησε με άνεση και πλήρη έλεγχο όλα τα υποκριτικά μέσα που διαθέτει για να μας μιλήσει γι’ αυτά που εδώ και χιλιάδες χρόνια συμβαίνουν και ισχύουν στην Ελλάδα. Για να μας δείξει το κοντινό φρικτό μέλλον που έρχεται αν δεν επιλέξουμε μια ουσιαστική αντίδραση. Μας έτριψε μες τα μούτρα ότι θα συνεχίσουμε να ψηφίζουμε τους ίδιους και τους ίδιους που έφεραν το ελληνικό έθνος σε – πρωτίστως – ηθική και ψυχολογική χρεωκοπία. Βρήκε τον Μεγάλο Ένοχο ή αλλιώς «αυτόν που έφαγε τα λεφτά μας» μέσα στο κοινό και μας τον έδειξε για να κοιμηθούμε ήσυχοι το βράδυ πως ο βασικός ένοχος βρέθηκε (και φυσικά να συνεχίσουμε να ψηφίζουμε τους λατρεμένους πολιτικούς μας!). Μας απήγγειλε ποίηση, μας ράντισε με «αγιασμό» χρησιμοποιώντας ένα καρότο, μας έβαλε να ψάλλουμε(!), μας έκανε να δακρύσουμε ουκ ολίγες φορές τόσο από γέλιο όσο κι από πίκρα. Δεν έχω ξαναδεί άλλη φορά ηθοποιό που μπορεί μες σε 15 δευτερόλεπτα να σε κάνει ν’ αλλάξεις διάθεση 3 φορές! Σίγουρα το κείμενο βοηθούσε σημαντικά, αλλά πραγματικά ανατρίχιασα όταν συνειδητοποίησα ότι εκεί που γελούσα μου κοβόταν το γέλιο κι έπειτα ξανά περνούσα από την πλήρη σοβαρότητα στο χαχανητό. Οι μονόλογοι του παρανοϊκοί (όπως η Ελλάδα και οι Έλληνες), με ειρμό αλλά και χωρίς συνέχεια, με υπονοούμενα και βαθύ σαρκασμό, κυνισμό, αλήθεια. Μόνο η βαθιά γνησιότητα ενός λόγου μπορεί τελικά να σου δημιουργήσει κάθε είδους συναίσθημα. Η παράσταση του Γεράσιμου Γεννατά ξεχειλίζει από αυθεντικότητα, ντομπροσύνη και ξεκάθαρο κίνητρο: θέλει να μας τσιγκλήσει, να κάνει το χρέος του σαν άνθρωπος και καλλιτέχνης, να καταφέρει μέσα από το γέλιο και το κλάμα να μας αφυπνίσει, την ίδια στιγμή που φωνάζοντας σπαρακτικά επί σκηνής μας ζητά ν’ ακούσουμε.

Η παράσταση «Πατριδογνωσία ή τίποτα πια δεν είναι για συγνώμη» έχει διανύσει ήδη έναν μεγάλο κύκλο παραστάσεων και αυτός ο κύκλος προφανώς δε μπορεί να κρατηθεί για πάντα ανοιχτός! Όσοι λοιπόν θέλετε να δείτε μια από τις καλύτερες πολιτικές επιθεωρήσεις των τελευταίων ετών μ’ ένα πολύ μεγάλο καλλιτέχνη, σπεύσατε στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη να κλείσετε ένα εισιτήριο για την επόμενη παράσταση. Ο Γεράσιμος Γεννατάς παρέα με τους ταλαντούχους μουσικούς που τον συνοδεύουν στην παράσταση του θα σας δώσουν αμέτρητη τροφή για σκέψη να πάρετε μαζί σας φεύγοντας. Και πριν απ’ αυτό θα φροντίσουν να πιουν ένα ποτήρι κρασί μαζί σας στο φουαγιέ του θεάτρου, πρόθυμοι να συζητήσουν τόσο για την παράσταση όσο και για οτιδήποτε άλλο μπορείτε (ή δεν μπορείτε) να φανταστείτε!

"Πατριδογνωσία" με τον Γεράσιμο Γεννατά
«Πατριδογνωσία» με τον Γεράσιμο Γεννατά

 

Σχολιάστε

