Little Ashes

"Little Ashes"
«Little Ashes»

Ταινία του 2008 αγγλο-ισπανικής παραγωγής. Στην Ελλάδα δεν έγινε πολύ γνωστή. Την περίοδο που προβαλλόταν στους κινηματογράφους οι περισσότεροι ασχολήθηκαν με τον έναν από τους δύο πρωταγωνιστές της, τον Ρόμπερτ Πάτινσον (ναι, το γνωστό «βαμπίρ» των τελευταίων ετών) παρά την ίδια την ταινία. Έτσι το έργο πέρασε στα ψιλά γράμματα και αυτό κατά τη γνώμη μου ήταν λίγο άδικο.

Η αλήθεια είναι ότι οι κριτικές για την εν λόγω ταινία δεν ήταν διθυραμβικές, αλλά δεν ήταν και κακές. Το θέμα της ήταν πρωτότυπο και παρουσίαζε τεράστιο ενδιαφέρον. Η φιλία του ποιητή και συγγραφέα Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα και του ζωγράφου Σαλβαντόρ Νταλί από την νεαρή τους ηλικία ως το θάνατο του πρώτου, το καλλιτεχνικό έργο τους, οι προσωπικές ιδεολογίες τους και η μεταξύ τους σχέση – η οποία πέρασε από πολλές διαφορετικές φάσεις – ξεδιπλώνονται μπροστά στα μάτια των θεατών, δίνοντας τους την ευκαιρία να «γνωρίσουν» καλύτερα τη ζωή δυο πολύ σπουδαίων Ευρωπαίων καλλιτεχνών του 20ου αιώνα.

Πέρα όμως από το πολύ ενδιαφέρον σενάριο, η ταινία διαθέτει δυο πρωταγωνιστές που καταφέρνουν να μαγνητίσουν τα βλέμματα μας. Κι αν ήταν πολλοί αυτοί που περίμεναν από τον γοητευτικότατο Χαβιέ Μπελτράν να υποδυθεί ικανοποιητικά τον Λόρκα (πράγμα το οποίο θεωρώ ότι έκανε), ελάχιστοι ήταν αυτοί που περίμεναν μια καλή ερμηνεία από τον Πάτινσον. Κάτι οι ταινίες του «Λυκόφωτος» που τον περάσανε στη συνείδηση του κοινού ως τον ασπρουλιάρικο, «ξενέρωτο» βρικόλακα και κάτι η επιλογή του τα τελευταία χρόνια να παίξει σ’ ένα πλήθος αδιάφορων ταινιών – προφανώς σε μια προσπάθεια του ν’ αποτινάξει από πάνω του τον Έντουαρντ Κάλεν – τον οδήγησαν κυριολεκτικά στο κέντρο της αρνητικής κριτικής και της συνεχούς αμφισβήτησης σε ότι αφορά το ταλέντο του.

Κι εδώ ανοίγω μια σημαντική παρένθεση. Κανένας δεν είπε ότι ο Πάτινσον είναι ο μέγιστος ηθοποιός της εποχής μας ή η μεγαλύτερη υποκριτική ανακάλυψη ever. Αλλά τ’ ότι φτάσανε κάποιοι στο άλλο άκρο – της απόλυτης δυσφήμησης του – ήταν καθαρό δείγμα εμπάθειας. Ο Πάτινσον μέχρι και τα τέλη του 2012 έχοντας παίξει σε δεκάδες ταινίες «τον ωραίο», δεν είχε καμιά ουσιαστική ευκαιρία να τσαλακώσει τον εαυτό του υποδυόμενος κάτι τελείως διαφορετικό απ’ αυτό που τον μάθαμε. Δεν γίνεται να ζητάς από έναν ηθοποιό να παίζει συνεχώς τον σπουδαίο και γοητευτικό εραστή και στη συνέχεια να τον κατηγορείς ως εγωπαθή ή νάρκισσο. Ο Πάτινσον απλά δε μπόρεσε να υπερασπιστεί τον εαυτό του και ίσως εντέλει να μην το θέλησε. Άφησε τα πράγματα ως είχαν και περίμενε να του δοθεί η πρώτη πραγματική ευκαιρία για να υποδυθεί κάτι τελείως διαφορετικό απ’ αυτά που κι εμείς αλλά και ο ίδιος μέχρι τότε ήξερε. Η παρένθεση κλείνει κι επιστρέφουμε στην παρουσία του στην ταινία.

Στο «Little Ashes» λοιπόν δίνει την καλύτερη ερμηνεία της μέχρι τώρα καριέρας του. Υποδυόμενος τον ιδιαίτερο Σαλβαντόρ Νταλί, για πρώτη φορά αφήνει ελεύθερο τον εαυτό του μπροστά στην κάμερα και δείχνει αυτό που μέχρι τότε δεν είχε κατορθώσει να δείξει: ότι διαθέτει ταλέντο. Δεν ξέρω πόσο, πάντως διαθέτει. Το «σχιζοφρενικό» βλέμμα του Νταλί, ο ιδιόρρυθμος χαρακτήρας του και οι έντονες συναισθηματικές εναλλαγές του σε διαφορετικές καταστάσεις και φάσεις της ζωής του βγαίνουν με καθαρότητα στην κάμερα ενώ πολλοί είπαν ότι ο Πάτινσον αν το «πίεζε» λίγο περισσότερο, θα είχε δώσει αντικειμενικά μια πάρα πολύ καλή ερμηνεία.  Και πάλι όμως η προσπάθεια του είναι εμφανής και τίμια. Κρατάει την υποκριτική του σ’ ένα καλό επίπεδο από την αρχή ως το τέλος της ταινίας.

Τέλος, ν’ αναφέρω ότι η ταινία αξίζει για τις έντονες και καλογυρισμένες ερωτικές σκηνές της, αλλά και για την φωτογραφία της. Ορισμένες στιγμές της είναι ιδιαίτερα δυνατές ενώ οι απόψεις και οι ιδέες που διαχέονται στην ταινία από τον Λόρκα και τον Νταλί μας επιτρέπουν να δούμε τη διαμόρφωση μιας πνευματικής ελίτ, τις δεκαετίες του ’20 και του ’30, στην Ισπανία αλλά και γενικά στην Ευρώπη.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s