Inception

«Inception»

Την τελευταία δεκαετία ο  Κρίστοφερ Νόλαν  έχει αναδειχθεί  σ’ έναν από τους πιο περιζήτητους και επιτυχημένους σκηνοθέτες ταινιών δράσης, για να μην πω ότι είναι ο κορυφαίος στο είδος του. Δικαίως πιστεύω, καθώς  διαθέτει μια δικιά του, μαγική φόρμουλα που μέχρι στιγμής του λειτουργεί υπέροχα σε κάθε του ταινία:  σκηνοθετεί – κατά κύριο λόγο – περιπέτειες με έντονη δράση, ενώ παράλληλα στηρίζεται σ’ ένα δυνατό σενάριο προκειμένου να δημιουργήσει πολλαπλά συναισθήματα και να  περάσει δυνατά – σχεδόν -φιλοσοφικά μηνύματα στους θεατές.

Δείγμα αυτής της μαγικής του φόρμουλας αποτελεί και η ταινία Inception που προβλήθηκε στους κινηματογράφους το 2010. Βασισμένη σε παρόμοιες ταινίες δράσης με βαθύ φιλοσοφικό υπόστρωμα, όπως η τριλογία «Μάτριξ» των Γουατσόφσκι, το Inception θ’ αποτελέσει για πολλούς την καλύτερη ταινία εκείνης της χρονιάς  και θα γίνει μεγάλο αντικείμενο συζήτησης. Ξεκινώντας απ’ τον περίεργο και αινιγματικό τίτλο της («Inception» σημαίνει απαρχή)  και φτάνοντας στα καταπληκτικά εφέ, αλλά και στο αφάνταστα καλογραμμένο σενάριο, η ταινία εύκολα και εύλογα χαρακτηρίστηκε ως «φαινόμενο».

Εξαιρετικά βοηθητική στην «απογείωση» της ταινίας θεωρήθηκε και η συμβολή του Λεονάρντο ντι Κάπριο, ο οποίος κατείχε τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Κατά τη γνώμη μου κατάφερε μετά τον «Πληροφοριοδότη» του Σκορτσέζε, να δώσει στο “Inception”  ίσως την καλύτερη κινηματογραφική του ερμηνεία. Αλλά ο Ντι Κάπριο είναι ούτως ή άλλως ένα μεγάλο και σπουδαίο κεφάλαιο του αμερικανικού κινηματογράφου και καλό θα ήταν ν’ αναφερθώ σ’ αυτόν κάποια άλλη στιγμή αναλυτικότερα.

Το μεγάλο χαρτί της ταινίας θα παραμείνει το εξαιρετικά πρωτότυπο σενάριο,  στην πλοκή του οποίου αν και διαφαίνονται ξεκάθαρα επιρροές από παλιότερα φιλμ, εντούτοις δεν παύει να είναι αξιοπρόσεκτο. Ο Νόλαν είναι οφθαλμοφανές ότι διάβασε πολύ περί Ψυχολογίας των Ονείρων, λειτουργία της μνήμης, του συνειδητού και του υποσυνείδητου, ενώ παράλληλα δε λείπουν οι αναφορές του σε φιλοσοφικούς μύθους. Αρκεί να παρακολουθήσει κάποιος με προσοχή την τελευταία σκηνή του Ντομ Κομπ (τον ενσαρκώνει ο Ντι Κάπριο) με την νεκρή σύζυγο του (την ενσαρκώνει η Μαριόν Κοτιγιάρ – πόσο μεγάλη ηθοποιός επίσης!) και θα δει ξεκάθαρα ότι πρόκειται για τον δικό μας μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης. Ως άλλος Ορφέας ο Κομπ θα μπει βαθιά στο «σκοτάδι» για να σωθεί από τις ενοχές του, ξέροντας πως δε θα μπορέσει να φέρει ποτέ την «Ευρυδίκη» στο φως. Παρ’ όλα αυτά κάνει την προσπάθεια του, θέλοντας τουλάχιστον να την ηρεμήσει και μαζί της να ησυχάσει κι αυτός. Μόνο τότε θα μπορέσει να ξανά επιστρέψει απ’ τον Άδη, στον κόσμο των «ζωντανών» με τη ψυχή του ήσυχη.

Το “Inception” θα έλεγα ότι είναι μια παραισθησιογόνα ταινία, η οποία ξανά και ξανά σε κάνει ν’ αμφιβάλλεις αν αυτό που βλέπεις είναι η «πραγματικότητα» ή μια γνωστική κατασκευή, στην οποία μάλιστα μπορεί και να σε τοποθετήσανε, χωρίς τη «θέληση» σου. Νέα – αλλά ταυτόχρονα παλιά – ερωτήματα που υποβάλλονται στο θεατή για το τι είναι τελικά η αλήθεια, τι το όνειρο και πως είμαστε τελικά σίγουροι ότι αυτό που ζούμε είναι η μόνη πραγματικότητα. Πανανθρώπινα και διαχρονικά ερωτήματα, σε μια νέα, ακραία γοητευτική βάση. Ο Νόλαν κεντάει πραγματικά με το σενάριο του.

Η ταινία έχει διάρκεια σχεδόν δυόμιση ώρες και διαβεβαιώνω τους πάντες ότι δύσκολα γίνεται αντιληπτή η διάρκεια της. Την είδα πρώτη φορά στον  κινηματογράφο (κι άλλες πέντε φορές μετά σε ιδιωτική προβολή) και ειλικρινά λίγο πριν το τέλος της, κατάλαβα ότι ήμουν καθιστή και ακίνητη για πάνω από δύο ώρες. Κι αυτό πιστεύω κάτι σημαίνει! Εξάλλου, το πιο δύσκολο πράγμα σήμερα είναι να βρεις κάτι πραγματικά καλό που θα σε καθηλώσει κάνοντας σε να μην μπορείς να τραβήξεις τα μάτια σου και τη σκέψη σου απ’ αυτό. Ο Νόλαν αν έβαζε ένα στοίχημα για τον «μαγνητισμό» της ταινίας του, θα το κέρδιζε με άνεση.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s